Friday 26 December 2014

Kepentingan Air Dan Kesihatan Anda



Nah, ia kedengaran begitu mudah. H20 - dua bahagian hidrogen dan satu bahagian oksigen. Bahan ini juga dikenali sebagai air, adalah salah satu elemen yang paling penting untuk kesihatan dan begitu penting kepada badan untuk mengelakkan dehidrasi dan memastikan kelangsungan hidup anda. Air mungkin ada di mana-mana, tetapi kita tidak harus mengambil ringan akan kebersihannya.
Air dalam badan terdapat  lebih daripada dua pertiga daripada berat badan manusia, dan tanpa air, kita akan mati dalam beberapa hari. Otak manusia terdiri daripada 95% air, darah adalah 82% dan paru-paru 90%. Jika berlaku penurunan 2% bekalan air dalam badan kita. ia boleh mencetuskan tanda-tanda dehidrasi seperti masalah memori jangka pendek, masalah dengan matematik asas, dan kesukaran memberi tumpuan kepada paparan cetak yang lebih kecil, seperti skrin komputer. (Adakah anda menghadapi masalah membaca ini? Minum dulu!) Dehidrasi ringan adalah juga salah satu punca paling biasa keletihan siang hari. Dianggarkan tujuh puluh lima peratus rakyat Amerika mempunyai masalah dehidrasi kronik. Statistik ini cukup menakutkan bagi sebuah negara maju di mana air boleh diperolehi di mana-mana sahaja melalui paip atau botol air.
Air adalah penting untuk mekanik tubuh manusia. Badan tidak boleh bekerja tanpa air, sama seperti kereta yang tidak dapat berjalan tanpa gas dan minyak. Malah, semua sel dan organ fungsi yang membentuk keseluruhan anatomi dan fisiologi kita bergantung kepada air untuk berfungsi dengan mereka.

Air bertindak sebagai pelincir

Air bertindak sebagai pelincir dalam pencernaan dan hampir semua proses badan yang lain. Air di dalam air liur kita membantu memudahkan mengunyah dan menelan, memastikan makanan akan mudah bergerak ke esofagus. Air juga melincirkan sendi dan rawan dan membolehkannya untuk bergerak dengan lebih baik. Apabila kering, catuan badan air dari sendi akab berlaku. Pelinciran kurang akan menyebabkan geseran yang lebih besar dan boleh menyebabkan sendi, lutut dan sakit belakang yang berpotensi membawa kepada kecederaan dan arthritis.

Air mengawal suhu badan

Badan kita boleh mengawal lebih-pemanasan melalui peluh daripada kelenjar peluh pada kulit dan dari penyejatan yang menghasilkan kesan yang menyejukkan. Darah juga dihalakan ke kawasan berhampiran dengan permukaan kulit di mana ia boleh disejukkan dan kemudian dibawa ke bahagian dalam badan. Pergerakan air dalam sistem sel kita juga mengangkut plasma darah penting yang  terdiri daripada 92% air. Plasma darah memainkan peranan penting dalam mengekalkan pH badan, antibodi daripada sistem imun, dan mengawal selia keseimbangan osmosis yang semua ini membantu untuk mengekalkan suhu badan yang betul.

Air membuang toksin berbahaya dari badan

Air membantu badan kita mengeluarkan toksin dalam pelbagai cara. Air mengeluarkan toxin dan bahan buangan daripada badan melalui pembuangan air kencing dan peluh. Air membantu mengurangkan sembelit dan membantu pergerakan usus yang memastikan bahawa buangan dikeluarkan dengan cepat dan kerap sebelum ia boleh menjadi racun di dalam badan. Pengumpulan sisa toksin boleh berlaku di dalam badan jika dehidrasi terjadi dan ini boleh menyebabkan sakit kepala, keracunan dan penyakit. Minum air yang mencukupi juga akan meringankan beban kepada buah pinggang dan hati dengan mengepam keluar bahan buangan.

Air mengangkut nutrien berharga untuk badan

Darah adalah kira-kira 92% air dan ia membawa nutrien dan oksigen ke seluruh badan. Nutrien daripada makanan yang kita makan dipecahkan dalam sistem pencernaan di mana ia akan menjadi larut air. Air membolehkan nutrien ini untuk melalui kapilari dalam dinding usus dan darah dan sistem peredaran darah di mana nutrien berharga dan oksigen boleh diedarkan ke seluruh tubuh bagi semua sel-sel dan organ-organ. Selain penyelenggaraan harian badan kita, air juga memainkan peranan penting dalam pencegahan penyakit. Minum lapan gelas air setiap hari boleh mengurangkan risiko kanser usus sebanyak 45%, kanser pundi kencing sebanyak 50% dan ia boleh berpotensi walaupun mengurangkan risiko kanser payudara.

Minum untuk Kesihatan Anda

Oleh kerana air adalah satu komponen penting untuk fisiologi kita, maka sangat pentinglah untuk kita memastikan kualiti air yang digunakan harus sama pentingnya dengan kuantiti. Oleh itu, air minuman anda perlu sentiasa bersih dan bebas daripada bahan cemar untuk memastikan kesihatan yang baik dan kesejahteraan. Ingat tubuh manusia adalah sangat berdaya tahan dan jika anda merawat diri anda dengan baik, anda akan terkejut dengan keupayaan tubuh sendiri secara semulajadi untuk memulihkan diri sendiri. Jadi, minumlah untuk kesihatan anda dan mencapai matlamat anda. Kami tahu anda boleh melakukannya!

Dapatkan Sistem Rawatan Air eSpring untuk jaminan air yang lebih baik dan bersih.

No comments:

Post a Comment